Hvis skolevejen er lang eller særlig farlig skal dit barn tilbydes kørsel.

Hvor og hvornår kan i få betalt skolekørsel?
Sekretæren på skolen administrerer befordring. Har eleven langt til skole, er skolevejen farlig eller er eleven kommet midlertidigt til skade, bliver dit barn kørt enten med skolebus, taxa eller offentlige transportmidler.

Efter sommer er skolernes administration åben 1 uge før skolestart.

Husk, at dit barn ikke kan få betalt befordring, hvis I selv har valgt, at barnet skal gå på en anden skole end distriktsskolen.

Du kan læse mere om retningslinjerne for skolekørsel i Køge Kommune her.

Hvis skolevejen er lang
Folkeskoleloven sætter grænser for, hvornår kommunen skal tilbyde kørsel, fordi skolevejen er for lang. Afstanden varierer på de forskellige klassetrin, fordi større børn er mere sikre i trafikken og kan cykle længere.

Dit barn kan få kørsel til skole, hvis afstanden mellem hjem og skole er længere end:
0. til 3. klasse - 2½ km.
4. til 6. klasse - 6 km.
7. til 9. klasse - 7 km.
10. klasse - 9 km.

Hvis skolevejen er farlig
Kommunen samarbejder med politiet, som vurderer, hvornår en vej er for farlig for børn på forskellige klassetrin.
Skolens kontor kan oplyse dig om de trafikfarlige veje: De ved, hvilke veje, politiet har vurderet som farlige.
På kortet her kan du indtaste din adresse, og se om jeres skolevej er vurderet trafikfarlig. Skolen har ret til at anvise jer en sikker skolevej, hvis det er muligt. Skolevejen behøver altså ikke at være den korteste vej mellem hjem og skole.